Recenze ‘The Equalizer 3’: chaos a spousta červené omáčky

By | September 2, 2023

Krev teče jako víno v „Ekvalizéru 3“, temná jako chianti, prosakuje do dlážděných ulic a stříká na vitráže a sochy. Hvězda Denzel Washington a režisér Antoine Fuqua využili třetí díl této trilogie jako příležitost pro italskou dovolenou, přičemž bdělý hrdina Robert McCall (Washington) opustil Boston do staré země a zažil „la dolce vita“. Ale nejdřív se Robert musí postarat o obchod, než si bude moci pořádně užít důchod na pobřeží Amalfi, což znamená zbavit půvabnou vesnici několika otravných mafiánů.

Fuqua samozřejmě sledoval své italské gangsterské filmy a libuje si ve vizuálním dramatu, které nabízí prostředí a subžánr. Jeho kompozice jsou plné náboženské ikonografie, barokních ornamentů, klaustrofobických středověkých uliček a spousty mas. Spolu s kameramanem Robertem Richardsonem však na snímcích zanechali svou vlastní stopu, která vyčerpávala a desaturovala barevnou paletu malebného přímořského městečka Positano.

Když už mluvíme o Positanu, ikonická destinace instagramových influencerů se zde prezentuje jako vesnice s názvem Altomonte, což je skutečné místo mezi Sicílií a Neapolí, i když je mnohem dále ve vnitrozemí. Není jasné, proč Fuqua přejmenoval tak rozpoznatelný kousek italského pobřeží na jiné město, ale to je stejné, pokud jde o příběh „The Equalizer 3“, který je nejprchavější ze série.

K filmům „Equalizer“ (založeným na televizním seriálu z 80. let) nepřicházíme kvůli příběhu a tento třetí film upřednostňuje výkon a niterné, dramatické emoce před vším ostatním. Začínáme v media res: Robert už zničil skupinu anonymních mužů v sicilském vinařství s řeznickými noži zabořenými v jejich mozcích. Brzy praští dalšího chlapa pistolí do hlavy a bude zastřelen, když utíká.

Dakota Fanning ve filmu „The Equalizer 3“.

(Stefano Montesi/Columbia Pictures)

Kulku do Robertových zad vytáhne laskavý lékař v Altomonte, a když se ve vesnici uzdraví, zamiluje si vřelou pohostinnost a poklidný způsob života lidí. Potřebuje jen vyslat krvežíznivý gang Camorra, který se snaží zastrašit obyvatele z jejich domovů, aby mohli vybudovat letoviska a kasina.

Přitažlivost tohoto filmu je vidět Washingtona, jak dělá to, co umí nejlépe, a užívá si tu spoustu legrace, tiše vyhrožuje padouchům, blýská se zubatými úsměvy, poukazuje na dobro a zlo a potřebu dělat zlo, aby byl dobrý. , ubližování arogantním psychopatům. Je to také setkání Washingtonu s jeho představitelkou Dakotou Fanning z “Man on Fire” asi o 20 let později. Fanning hraje agenta CIA Collinse, kterého varuje před pašováním “džihádských drog” ve vinařství. Objeví se ve městě, aby pronásledovala teroristy, ale ve skutečnosti je tam, aby si s Robertem zahrála chladnou hlavu. Fanningova dějová linka by mohla být z filmu zcela odstraněna, aniž by se ztratilo cokoli kromě mimotextového významu vidět tyto herce znovu pohromadě.

V „Ekvalizéru 3“ si Fuqua pohrává s operním stylem a populární poetikou, kterou spojuje strukturovaný děj s podivným tempem, který je pružný jako špagety (scénář je opět od franšízového veterána Richarda Wenka). Není to nepříjemné na čistě impresionistické úrovni, protože jak Fuqua, tak Washington přivádějí publikum na svou cestu k euru a žádají nás, abychom si jednoduše užili jízdu, kterou Robert McCall působí teror a chaos na velmi špatné lidi. Někdy je to tak dobré, jak to jen jde.

Katie Walsh je filmová kritička pro Tribune News Service.

“Ekvalizér 3”

Posouzení: R, za silné krvavé násilí a nějaký jazyk